Понеділок, 4 Липня, 2022

Як на вулицях Кривого Рогу з’явився тролейбус

По Кривому Розі їздити тролейбуси почали досить таки в пізній період. Перші тролейбуси на дорогах Кривбасу вперше з’явилися після 1950-х років. Поява такого виду транспорту грає немаловажливу роль у розвитку та житті міста. У статті буде представлено історію появи тролейбуса на дорогах Кривого Рогу. І мало того, одним із тролейбусів Кривого Рогу було поставлено рекорд, про все це далі у статті. Далі на kryvyi-rih-future.

Перший тролейбус Кривбаса, що вийшов на дороги

Таким тролейбусом, що вперше вийшов на дороги Кривого Рогу, була машина з секретною назвою МТБ-82. Така секретність була абсолютно у стилі радянського періоду, а розшифровувалась вона як “московський тролейбус”. Але річ у тому, що насправді цей вид транспорту ніколи не виробляли у Москві. Раніше тролейбуси виготовляли на заводі, що знаходився у Тушино. А згодом із 1951-го року виробництво було перенесено на завод імені Урицького в Енгельс.

Вперше тролейбус виїхав на дороги Кривого Рогу 1957 року. Але тоді їх завданням було не просто перевезення пасажирів містом, як це робили автобуси та інший транспорт. Їхнім завданням було доставляти працівників шахт від спальних районів до їхнього місця роботи, шахти, та відповідно назад.

До кінця 1950-х років у сумі вся довжина тролейбусних маршрутів складала близько п’ятдесяти кілометрів. А на маршрут виходило двадцять вісім тролейбусів.

Тоді рішення запустити новий міський транспорт як тролейбус було перспективнішим за трамвай. Тролейбус не вимагав укладання рейок, а лінії провести було набагато легше.

Яким був перший тролейбус

МТБ-82 були досить далекі від зручності. Їхній салон був надто вузьким, що доставляло дискомфорт при поїздці стоячи. За паспортом тролейбуса можна було розміщувати у транспорті шістдесят п’ять осіб, але за фактом завжди виходила більша кількість пасажирів. Утруднена ситуація виникала через відсутність у транспорті майданчиків де б накопичувалися пасажири. Також у тролейбусі були дуже вузькі двері, які не давали змоги зайти та вийти одночасно. Ще в тролейбусах МТБ-82 була дуже низька стеля, через яку високі криворіжці під час поїздки відчували дискомфорт.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”

На фото зробленому у 1961-му році зображено рух МТБ-82 по вулиці Ракітіна. Тоді це був маршрут номер 40. Переважно тролейбуси мали червоний колір.

Крім того, що тролейбус завдавав незручностей криворіжцям, так ще й самому водію транспорту. Проблема при керуванні тролейбусом полягала в тому, що завжди необхідно було перемикати опір при русі. А ще в самій водійській кабіні в зимову пору року було дуже холодно.

Хто прийшов на заміну МТБ-82

Наступним криворізьким тролейбусом була зовсім інша машина. Це був ЗіУ-5, який був набагато сучаснішим за свого попередника. У цьому типі тролейбусів вже була нова реостатно-контакторна система управління, яка була автоматичною, що значно дозволило спростити життя водіям тролейбусів того періоду. У нових тролейбусах більше не було ймовірності того, що під час руху згорить опір під час перемикання. Також було розділено електромережі. Високовольтні для силових, а низьковольтні для службових.

Салон тролейбуса також був удосконалений на краще. У нових ЗіУ-5 зробили спеціальний майданчик, де могли б накопичуватися пасажири, а також зробили двері ширшими, що дозволяло пасажирам входити і виходити одночасно. У нових тролейбусах криворіжцям почало переміщатися комфортніше.

Коли на дороги Кривбасу вийшов удосконалений тролейбус, міська влада взялася за розширення тролейбусного депо. Наприклад, у 1959-му році депо, де перебували всі тролейбуси, було розраховано лише на п’ятдесят машин. А через десять років кількість тролейбусів у Кривому Розі зросла до 222-х машин, що відповідно вимагало ще одного депо. Тому 1971-го року було збудовано ще одне тролейбусне депо, місткість у якого була вже на сто місць.

У ті роки тролейбус ЗіУ-5 був досить непоганим громадським транспортом, але ці тролейбуси мали дуже невеликий термін експлуатації, вони дуже швидко виходили з ладу. Тоді на заводі імені Урицького в Енгельсі працювали над новою моделлю ЗіУ-9, тому ніхто не зберігав застарілу недовговічну модель.

У реєстрі зазначено, що всі п’ять тролейбусів, які курсували Кривим Рогом, давно списані, а доля одного з них взагалі не відома.

Розвиток тролейбуса під час “застою”

Найбільша чисельність тролейбусів у Кривому Розі припала на період 1960-х – 1970-х років. Через стрімке скорочення тролейбусного парку, машин моделей МТБ-82 і ЗіУ-5 взагалі не залишилося. На їхню заміну виїхав на дороги Кривого Рогу удосконалений тролейбус моделі ЗіУ-9.

Найголовніша перевага нової моделі тролейбусів мала наявність трьох дверей, що давало можливість здійснювати швидку посадку і висадку криворіжців. Водночас полегшилась і сама мобільність у салоні транспорту. Задня площадка тролейбуса була дуже просторою і дозволяла навіть розмістити якийсь габаритний вантаж. Але через появу посеред дверного проходу на сходах поручнів, занести габаритний вантаж не було можливості.

Зручності у ЗіУ-9

 У новій моделі майже все було зручним. Сидіння були зручні, вікна високі, була навіть вентиляція. Її забезпечували кілька люків, розташованих по всьому салону тролейбуса. Єдине незручність, яку доставляв новенький ЗіУ-9, це був його шум. Його на той час всіляко намагалися приглушити, змащуючи механізми, але у повному обсязі ці дії не вирішували проблему. До того ж і надійністю ця модель від попередньої нічим особливо не відрізнялася.

Цікава історія криворізького тролейбуса

Після того як Радянський Союз розвалився. Один із тролейбусів моделі ЗіУ-682 потрапив у цікаву історію. Кривий Ріг у грудні 2012-го року купує тролейбус на харківському заводі, який займався ремонтом тролейбусів. Ціна була кілька сотень тисяч гривень і виглядала явно вищою за свою вартість.

Але куплений тролейбус Кривим Рогом раніше було списано в Одесі. У свою чергу, таких списаних одеських тролейбусів було дві штуки з номерами 657 і 661. Таким чином 657 тролейбус вирушив на ремонт на харківський завод. А в Одесі на списаних тролейбусах поміняли номери, оскільки 661-й було списано ще 2011-мц року, а 657 – 2012 році. Відповідно, щоб продати потрібну машину знадобилася заміна номерів.

ЗіУ-682 на вулиці Олексія Солом’яного. Тоді це був маршрут під номером 10. Фото зроблено 1998 року.

На фото зображена та сама модель тролейбуса лише вже у 2020-му році. Тролейбус піднімається вулицею Лермонтова.

Також тролейбусний автопарк Кривого Рогу поповнився моделями із так званою гармошкою. Це були ЗіУ-10 або ЗіУ-683. Цей тролейбус не мав якихось особливостей і нічим у принципі не відрізнявся від попередників. Але у нього були суттєві проблеми з управлінням, які виникали через ту саму гармошку.

Незалежна Україна

Коли в країні була криза в Кривому Розі справи з транспортом йшли досить важко, але оновлювати тролейбуси все одно трохи виходило. До 2000-х років тролейбусний автопарк був чи не в найгіршому стані, не дивлячись на це тролейбуси продовжили рухатись за своїми маршрутами. Тоді у Кривому Розі значилося сімдесят вісім машин. З нових були тролейбуси, які були виготовлені на відомому дніпропетровському заводі Південмаш. Це були моделі тролейбусів ЮМЗ Т1 та Т2. Працівниками заводу було перероблено київську модель Київ-11. Але згодом з’ясувалося, що перероблений тролейбус виявився невдалим. Вони дуже часто виходили з ладу, ламалися. Але в ті часи іншого виходу не було і доводилося користуватися тим, що  було.

Справді якісне оновлення тролейбусного автопарку відбулося лише у 2019-му році. Тоді міська влада закупила новенькі Т203 мінської фірми МАЗ. У Дніпрі з машинокомплектів, що постачаються, здійснювалося їх складання.

Дані тролейбуси досить гарні у використанні. На сьогоднішній день у Кривому Розі їх уже понад п’ятдесят штук. Також містом курсує кілька старих моделей Т103, такої ж збірки.

Рекорд, який поставив криворізький тролейбус

У Кривому Розі є по-справжньому унікальні моделі тролейбусів. Це тролейбуси моделі Е186, які були виготовлені на Південмаші та модернізовані у криворізькому депо. Унікальною відмінністю від звичайного тролейбуса є те,що дана криворізька модель має дизель-генератор.

Саме тролейбус такої моделі у 2017-му році потрапив у книгу рекордів, завдяки тому, що проїхав українськими дорогами, з міста до міста понад 1200 кілометрів. Його шлях був із Кривого Рогу до Житомира, потім до Києва і назад до Кривого Рогу.

На сьогоднішній день у Кривому Розі числиться одинадцять таких моделей. Це дуже добрі та сучасні тролейбуси, завдяки їм можна проїхати там, де неможливо прокласти контактну мережу.

Latest Posts