П’ятниця, 26 Квітня, 2024

Об’єкти Криворіжжя, які раніше належали Катерининській залізниці

Залізниця Криворіжжя, а також різні залізничні об’єкти, що знаходилися на території Кривого Рогу, раніше входили до складу Катерининської залізниці. Ця залізниця існувала у період 1882-1936 років, після чого їй дали нову назву – Сталінська залізниця. У 1961 році залізниця отримала свою сучасну назву – Придніпровська залізниця. Далі на kryvyi-rih-future.com.ua.

За багато років існування залізниці на територіях Криворіжжя, об’єкти, що належать їй, пережили значні зміни. Деяких ділянок залізниці більше немає, деякі ділянки значно видозмінили, а деякі з них функціонують на повну потужність і в 21 столітті.

Старовинні об’єкти, збудовані ще за часів Катерининської залізниці, є пам’ятками індустріальної спадщини Криворіжжя. До таких історичних пам’яток належать:

  • залізничні мости, шляхопроводи, водопропускні труби;
  • залізничні насипи та виїмки;
  • будинки та казарми для робітників залізниці, будки колійних обхідників, льохи, колодязі, господарські будівлі;
  • станції, адміністративні контори, депо, пакгаузи, водонапірні башти;
  • інше.

Житловий будинок для залізничників біля Латівки

Фото: Едуард Дворчук.

Цей будинок, зображений на фото, знаходиться біля залізничної станції “Латівка”. Раніше станція “Латівка” належала до Інгулецької гілки Катерининської залізниці. На фото зображено одну із старовинних будівель колишньої Катерининської залізниці. Будівля раніше була житловим будинком для залізничних працівників. Загалом таких будівель у районі залізничної станції “Латівка” було дві.

Руїни старовинної залізничної станції “Латівка”

Фото: Едуард Дворчук.

На відміну від двох житлових будинків для залізничників Катерининської залізниц, сама станція “Латівка” не збереглася. На місці старовинної залізничної станції залишились лише руїни. Станцію “Латівка” збудували в період 1899-1900 років. Назву їй дали на честь села “Латівка”, поблизу якого розміщувалась залізнична станція.

Фото: Едуард Дворчук.

Інгулецький залізничний міст

Інгулецький залізничний міст або відомий також завдяки прізвищу інженера – міст Белелюбського. Був побудований в 1884 році. Його звели через долину річки Інгулець, що в районі Гданцівки. Раніше міст служив перегоном “Червона – Кривий Ріг”. У період 1939-1945 військових років, міст як і більшість інших об’єктів Кривого Рогу було зруйновано. Його відновили після закінчення війни.

Велика водопропускна труба

Фото: Едуард Дворчук.

Велика та старовинна водопропускна труба, схожа на тунель, розташовується по тальвегу безіменної балки. Цікавий тунель знаходиться біля Інгулецького залізничного мосту, також відомого як Білелюбський міст у південній частині Гданцівки. Труба проходить через залізничний насип. Матеріал з якого побудований тунель – це місцеві породи: кварц та вапняк. Стан водопропускної труби в 21 столітті досить добрий.

Будинок для залізничників станції “Кривий Ріг”

Фото: Едуард Дворчук.

Об’єкт було збудовано наприкінці 19 століття. Довгий час він служив житловим будинком для робітників залізничної станції “Кривий Ріг” Катерининської залізниці. Сучасна назва цієї станції “Кривий Ріг – Західний”. Про це також пишуть на історичному порталі 1775.dp.ua.

Будинок для працівників залізниці будували з вапняку та керамічної цегли. У 21 столітті будинок має досить непоганий вигляд.

Станція “Кривий Ріг”

Фото: Едуард Дворчук.

На фото зображено будівля старого залізничного вокзалу Катерининської залізниці – “Кривий Ріг”, який в сучасний час має назву “Кривий Ріг – Західний”.

Будівля старого вокзалу складається з двох частин: перша – це старовинний будинок, який був побудований наприкінці 19 століття, і друга – це пізніша залізнична споруда.

Колись будинок примикав ще до одного двоповерхового будинку, який служив першим вокзалом – “Інгульець”, який був відкритий ще в 1884 році. До початку революційних подій ця станція була головною залізничною станцією містечка Кривий Ріг.

Старовинна залізнична станція “Мудрьона”

Фото: Едуард Дворчук.

Ще одним об’єктом Кривого Рогу, що належав до Катерининської залізниці, була залізнична станція “Мудрьона”. Будівля добре збереглася до 21 століття. У ньому розташований склад. Це місце у 21 столітті нічим не нагадує те, що колись тут була станція.

Залізнична станція “Пічугіне”

Фото: Едуард Дворчук.

Залізнична станція “Пічугіно” була відкрита в 1884 році на головній лінії Катерининської ДЖ – “Катеринослав – Довгинцево”. Будівля станції, побудована в 19 столітті, дуже добре збереглася. Також біля вокзалу розташований житловий будинок для працівників залізниці. Його стан набагато гірший.

“Червоний Міст”

У Кривому Розі в Тернівському районі раніше знаходилися два старовинні мости. Перший міст був збудований наприкінці 19 століття. Він належав до Саксаганської гілки Катерининської залізниці. Другий міст був побудований у першій половині 20 століття. Збереження другого мосту набагато краще. Обидва мости було демонтовано у 1956 році. У народі цю місцевість називають “Червоний міст”, можливо тому, що будували міст із червоної цегли.

Старий перегін “Довгинцево – Карнаватка”

Фото: Едуард Дворчук.

Стара гілка Катерининської залізниці до початку революції 1917 року називалася “Довгинцево – Карнаватка”. У 21 столітті перегін називається “Кривий Ріг-Головний – Мудрьона”. Гілка йде через невеликий яр балки “Червона”. На місці її перетину збудовано невеликий гранітний путівник.

Станція “Довгинцево”

Станція “Долгінцево” була відкрита в 1884 році. Спочатку вона називалася “Кривий Ріг”. Належала станція до другого класу Катерининської залізниці. Будівля вокзалу збереглася в прекрасному вигляді.

Станція “Миколо-Козельськ”

Фото із спільноти “Криворізька старовина”. Учні миколаївської школи на тлі руїн дореволюційного вокзалу станції “Миколо-Козельськ”, Інгулецької гілки, Катерининської залізниці. Фото 1960-1970-х років.

Раніше станція “Миколо-Козельськ” знаходилася у Миколаївці Широківського району. Вона була побудована в 1904 році та обслуговувала Інгулецьку гілку Катерининської залізниці. У період війни будівлю станції було зруйновано. У 21 столітті як від будівлі, так і від самого села Миколаївка нічого не залишилося. Ці території були засипані відвалами Інгулецького гірничо-збагачувального комбінату.

Дорожній пост “Шмаково”

Фото з спільноти “Криворізька старовина”

Дорожній пост “Шмаково” був побудований у 19 столітті і раніше належав Саксаганській гілці Катерининської залізниці. Будівля не збереглася.

На території Криворожжя залишилося безліч руїн об’єктів старої Катерининської залізниці:

Фото: Едуард Дворчук. Околиці селища Широке. Залізничний насип та водопропускна труба.
Фото: Едуард Дворчук. Опори залізничного мосту через балку Поперечна. Споруджено на початку 20 століття Селище Широке.

Всі ці об’єкти є історичною спадщиною Кривого Рогу. Але, на жаль, більша частина архітектурних пам’яток знаходиться у дуже поганому стані. Деякі об’єкти вщент зруйновані, від них залишилось декілька кирпичів. Більшість старих приміщень Катерининської залізниці вже давно не обслуговуються, тому вони поступово руйнуються. Та є мінімальна кількість архітектурних пам’яток Катерининської залізниці в Кривому Розі, які дуже добре збереглися. Однією з таких пам’яток є сучасна залізнична станція “Кривий Ріг -Головний” на Довгинцево. Ця архітектурна споруда є одним із самих найкрасивіших залізничних вокзалів у всій Україні.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.