Середа, 25 Травня, 2022

Історія криворізького вокзалу

На території України знаходиться дуже велика кількість залізничних вокзалів, які були збудовані понад сто років тому. Є такі, які були побудовані відносно недавно двійку або трійку років тому, які своєю оригінальністю можуть навіть перевершити історичні вокзальні споруди. Далі на kryvyi-rih-future.com.ua.

Залізничні міста Кривого Рогу знаходяться на провідних позиціях у рейтингу найкрасивіших будівель вокзалів в Україні. Криворізький вокзал є дуже оригінальною спорудою і до того ж з цим об’єктом пов’язано безліч історичних подій, які розгорталися у Кривому Розі.

Відомості про вокзал Кривого Рогу

Станом на сьогоднішній день криворізький вокзал називається “Кривий Ріг – Головний” і є головною залізничною пасажирською станцією на кшталт вантажної позакласної. Цю назву він придбав у 1979-му році. Залізнична станція належить Криворізької дирекції Придніпровської залізниці. Вокзал Кривого Рогу для міста є надзвичайно важливою транспортною артерією. До 1979-го року вокзал носив найменування “Кривий Ріг-Сортувальний”, яке привласнили йому в 1965-му році.

Фото зі спільноти “Криворізька старовина”

Сам будинок криворізького вокзалу було зведено ще 1881-го року, а південна прибудова була створена 1905-го року.

Фото зі спільноти “Криворізька старовина”

Тоді століття тому, навесні 1881-го року було виділено територію для будівництва Криворізької залізниці, яка була перейменована у лютому 1882-го року на Катеринославську залізницю, з 1936-го року залізниця була знову перейменована на Сталінську, а з 1961-го року залізниця носить сучасну назву Придніпровської залізниці.

Ім’я автора цього проекту залишається невідомим, але найімовірніше це може бути архітектурна група Катеринославської залізниці.

Архітектура історичної пам’ятки

Основна будівля Криворізького залізничного вокзалу складається з двох поверхів, побудована вона з каменю, дах чотирисхилий покритий металочерепицею.

Фасад

Головний фасад будівлі вокзалу, що виходить на сквер, має два ризаліти, які виступають за площу стін на півтора метри. Центральний вхід розташований між ризалітами, він складається з двох дверей, між якими знаходиться вікно. Ризаліти та сам вхід вокзалу мають гострокінцеві трикутні фронтони з досить широкими профільними лобовими карнизами.

Обидва фасади, що виходять у сквер, а також ті, що виходять на перон виділені ризалітом в 0,7 метрів завтовшки з трикутним фронтоном, а також притаманні на фасаді старого вокзалу плоскі кутові пілястри.

Вікна

На першому поверсі вокзалу Кривого Рогу всі вікна мають прямокутну форму, двері мають прямокутні амбразури з тичковими арками. У ризалітах, що знаходяться з боків від центрального входу у вокзал перебуває по два здвоєних вікна прямокутної форми, які мають перемичку у формі напівкруглих колонок. На другому поверсі вікна в різаліті мають прямокутну форму зі стрілчастими рівносторонніми арками. Звичайні вікна другого поверху, які розміщені на площині стіни, мають прямокутну форму і тичкові арки.

Елементи декору

В арках вікон та дверей Криворізького вокзалу є замкове каміння, а також плоскі декоративні зубчасті елементи, які забарвлені у білий колір. На другому поверсі під вікнами розташовані прямокутні перебрики. Карниз між поверхами має вигляд двох заокруглень, пофарбований також у білий колір.

З північної та південної частини будівлі вокзалу Кривого Рогу розташовані ризаліти завширшки 8 метрів.

Над центральною частиною вокзалу знаходиться фронтон зі стрілчастою аркою та слухове вікно.

Привокзальна територія

Зі східної частини будівлі Криворізького вокзалу знаходиться привокзальна площа, де розміщені лавочка, сквер та пішохідні алеї, у свою чергу із західної частини знаходяться залізничні колії.

Розміри головної будівлі залізничного вокзалу Кривого Рогу складають: довжина 47,8 метра, ширина 11,6 метра, висота стін становить 8,7 метра, а дах 4,5 метра.

Південна вокзальна прибудова має лише один поверх. Виконана також із каменю з деякими елементами модерну. Розміри прибудови становлять: довжина 45,2 метри, ширина 11,4 метри, а висота 7,5 метрів.

Історичні згадки

Оскільки будівля досить стара, через нього пройшло досить багато історичних подій. Наприклад, однією з таких подій була повстанська боротьба українців проти більшовиків 1919 року. Тоді боротьба почалася під проводом Головного отамана Таврії та Херсона Григор’єва Никифора 7 травня 1919 року.

На фото Отаман Никифор Григор’єв

Тоді отаман звернувся до українців з Універсалом, у якому закликав боротись народ проти російських продзагонів у Херсонській області, а також боротися проти комісарів ЧК та створити Раду без більшовиків.

Заклик отамана Григор’єва підтримало як місцеве населення, і інші частини Української Червоної Армії. Командувач повстанським військом Григор’єв Никифор вирішив маршем пройтися Лівобережною Україною та опанувати тодішню столицю Української РСР місто Харків.

Вже до кінця травня проти повстанців було направлено військові частини більшовиків, у тому числі і з Росії. Після кількох жорстоких боїв, що сталися на Полтавщині із червоною армією Пархоменко та Ворошилова, отаман Григор’єв разом зі своїм військом був змушений повернутися на Херсонщину. Після чого повстанця поразки зазнали і на напрямку до Києва. Внаслідок цього червона армія захопила Олександрію, залізничний вузол Знам’янки, ще пізніше були зайняті червоною армією частково Одеський напрямок, Миколаїв, Херсон та Очаків.

Після того, як “зачищення” більшовиків від повстанців відбулося і в Кривому Розі в південній прибудові залізничного вокзалу Довгинцево розмістився штаб червоної армії Пархоменко. Цей штаб там знаходився лише пару днів, але за цей час червоною армією була повністю розвалена основна частина з’єднань Григор’єва Никифора на територіях Єлисаветграда, який на сьогоднішній день є Кропивницьким та Олександрією. Залишки армії повстанців були змушені вирушити на південь.

У радянський період за рішенням міськвиконкому Кривого Рогу на фасаді будівлі вокзалу Довгинцево було встановлено меморіальну табличку на згадку про більшовицьких окупантів у 1965-му році.

Пам’ятна табличка була виготовлена ​​з лабрадориту. Мала розміри 0,6 х0, 5х0, 03 метра і була встановлена ​​на південній частині фасаду, яка виходить на перон.

У написі, яка була розміщена на меморіальній дошці йшлося про те, що в цьому будинку в 1919 році  був розміщений штаб командувача Південної групою військ Пархоменко О. Я.

Але відповідно до теперішнього законодавства України меморіальну дошку було демонтовано. Вона потрапила під процес декомунізації.

Фото зі спільноти “Криворізька старовина”

Пам’ятка архітектури

З 1996-го року Дніпропетровська державна адміністрація видала розпорядження про те, що станція “Кривий Ріг-Головний” є пам’яткою архітектури місцевого значення з охоронним номером 141. Відповідну дошку прикріплено до будівлі криворізького вокзалу біля північного кута ризаліту.

Latest Posts