П’ятниця, 29 Березня, 2024

Інновації у Кривому Розі на початку 20 століття: поява першого трамваю

Трамвай є важливим транспортом великих міст. Перші трамваї у світі з’явилися у другій половині 19 століття. Бурхливе поширення електричного транспорту припало початок 20 століття. У цей період перший трамвай з’явився і у Кривому Розі. Далі на kryvyi-rih-future.com.ua.

Коли у Кривому Розі замислилися про появу трамвая?

Про появу трамвая в Кривому Розі замислювалися ще в другій половині 19 століття, коли в місті на всю бушувала “залізна лихоманка”. У 19 столітті у Кривому Розі пасажирські перевезення здійснювали виключно візники. Стан доріг у місті був настільки жахливим, що вози дуже часто вище за колеса занурювалися в бруд. Тому в давнину криворіжцям доводилося перетягувати вози та вантажі власними руками.

Про один із перших планів будівництва трамваю писали 1910 року в газеті “Рада”. Ця інформація була опублікована в історичній спільноті “Криворізька старовина”.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”.

Ще одна пропозиція про будівництво трамвайної лінії  містечку Кривий Ріг надійшла від бельгійської фірми у 1911 році. Тоді фірма запропонувала побудувати першу трамвайну лінію, яка з’єднувала б центр зі станціями “Кривий Ріг” та “Карнаватка”. Трамвайна лінія мала йти через вулицю Українську. Але мешканці цієї вулиці виступили із запереченнями. Вони були стурбовані тим, що трамвай давитиме їх домашню птицю, а також тим, що пропаде візництво. Але незважаючи на це, новий, дешевий і зручний вид транспорту був вкрай потрібен криворіжцям. Тому на будівництво лінії трамвая у 1912 році дав дозвіл губернатор Херсонської губернії, до складу якої у той час входив Кривий Ріг. Але цій лінії на початку 20 століття не судилося з’явитися. Відразу виникли труднощі з фінансуванням, після чого почалася революція та Перша світова війна. Тож будівництво лінії трамвая у Кривому Розі було відкладено.

Передісторія появи трамваю

У багатьох містах України на початку 20 століття вже давно функціонував трамвай, але не у Кривому Розі. Промислове місто дуже часто відвідували різні високопосадовці, журналісти, кореспонденти та інші особи. Так у 1926 році до Кривого Рогу прибули журналісти та кореспонденти газети “Правда” та журналу “Комуніст”. Один із кореспондентів після візиту промислового міста поділився своїми враженнями: “Дивне місто, все в контрастах. Населення багато, шахт багато, заводів багато, а трамваю немає…”.

Але у Кривому Розі знову заговорили про будівництво трамвая лише 1931 року, коли Рада Народних Комісарів СРСР ухвалила рішення про будівництво у Кривому Розі металургійного заводу.

Головний інженер

Фото із спільноти “Криворізька старовина”.

Дуже великий вклад в будівництво першої трамвайної лінії у Кривому Розі зробив Михайло Лисиця. У 1930-х роках він був майже єдиним дипломованим інженером-електриком у всьому місті. Лисиця у 1928 році закінчив Київський електротехнічний інститут. Після закінчення інституту Михайло Лисиця працював інженером на заводі імені Петровського. Після заводу два роки він працював на посаді головного інженера облкомунгоспу. А у 1934 році він став головним інженером будівництва трамваю у Кривому Розі.

Будівництво трамваю

Фото із спільноти “Криворізька старовина”. Будівництво трамвая на розі вулиці Леніна (сучасної вулиці Свято-Миколаївської).

Перша трамвайна лінія у Кривому Розі мала з’єднати центр міста з новим металургійним заводом – “Криворіжсталь”. Будівництво трамваю у Кривому Розі у 1930-х роках було непростим. До того ж квапили терміни. Відкриття будь-якого об’єкта, що будувався у період радянської доби, було приурочено до певної дати. Так було і з будівництвом трамвайної лінії, відкриття якої запланували на річницю Жовтневої революції.

Трамвайну лінію у Кривому Розі будували методом народного будівництва. Криворізькі гірники для будівництва трамваю давали шпали, а залізничники ділилися рейками. Аналогічно було зібрано різні електрокомплектуючі. Також до будівництва першої трамвайної лінії у Кривому Розі щодня залучали по 200-300 чоловік криворізької молоді та комсомольців. Вони працювали на безоплатній основі. До будівництва приєднувалися і інші мешканці Кривого Рогу.

Із застосуванням сучасної техніки, будівництво трамвайної лінії можна було б закінчити за пару місяців, але в 1930-х роках будівництво затяглося на роки, адже все будувалося вручну – робочі руки, лопати та візки.

Запуск першого трамваю

Незважаючи на всі труднощі з якими зіткнулися під час будівництва, перший трамвай у Кривому Розі був запущений у 1935 році. Протяжність першої лінії становила 11 кілометрів. Спочатку містом курсували всього два трамваї.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”. Перший трамвай Кривого Рогу, 1930-ті роки.

У день пуску першого трамваю охочих покататися було дуже багато. Адже трамвай для криворіжців був справжньою інновацією. Трамваї завжди були забитий битком.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”. Трамвайна лінія на проспекті Металургів, 1960-і роки.

У 1935 році, трамвай у Кривому Розі ходив по проспекту Металургів від прохідної “Криворіжсталі” до Соцгорода. У 1936 році, трамвай почав курсувати до цехів коксохімічного заводу. У 1939 році протяжність трамвайної лінії в Кривому Розі становила 25 кілометрів. Часто трамваєм користувалися мешканці вулиці Леніна (сучасна вулиця Свято-Миколаївська), де кінцевою зупинкою була вулиця Українська.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”. Трамвайна лінія по вулиці Тбіліській, 1958 рік.

У період німецької окупації Кривого Рогу з 1941 по 1944 рік, трамвай у місті не працював. Все обладнання та трамвайний парк було евакуйовано з міста.

Криворізький трамвай у повоєнні роки

У повоєнні роки на відновлення трамвайної лінії пішло набагато більше часу, ніж на її будівництво. У Кривому Розі після Другої світової війни рух трамваю було відновлено лише у 1946 році.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”. Трамвайна лінія вулицею Леніна (Свято-Миколаївської), 1946 рік.
Фото із спільноти “Криворізька старовина”. Трамвайна лінія на житловому масиві ПівдГЗК, 1959 рік.

У 1950-х роках у Кривому Розі з’явилася нова трамвайна лінія. Вона поєднувала центр міста з південними районами. Будівництво нової лінії було пов’язане безпосередньо з появою нових промислових об’єктів: Південного гірничо-збагачувального комбінату, а також Новокриворізького гірничо-збагачувального комбінату.

У 1962 році нову трамвайну лінію збудували до залізничної станції на Довгинцево. Також з’явилася нова трамвайна лінія, яка йшла до цементного та суриківського заводів та міських підприємств, що знаходилися по вулиці Окружній на Карачунах.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”. Трамвайна лінія по вулиці Блюхера (Петра Дорошенка) у бік Автовокзалу, 1980-і роки.

У 1990-х роках у трамвайному парку було понад 150 вагонів. У Кривому Розі діяло понад 20 різних трамвайних маршрутів. Вони щоденно перевозили понад 100 тисяч криворіжців.

У 20 столітті криворізький трамвай курсував з 5:30 ранку до 02:00 ночі маршрутами, які зображені на фото.

Фото з спільноти “Криворізька старовина”.
Фото з спільноти “Криворізька старовина”.
Фото з спільноти “Криворізька старовина”.

Сучасність

У 21 столітті довжина трамвайної мережі у Кривому Розі становить понад 130 кілометрів. Діє 17 різних маршрутів, які щодня доставляють пасажирів у найвіддаленіші точки Кривого Рогу. Функціонує також два трамвайні депо. Основними типами рухомого складу є трамваї:

  • КТМ-5;
  • КТМ-8;
  • Tatra T3;
  • T3SU;
  • T3UA;
  • T3R.P;
  • T3SUCS;
  • КT3UA;
  • 71-611;
  • К-1.

Сучасне життя в найдовшому місті Європи без цього виду транспорту просто неможливе.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.